top of page

Wat doet strooizout met uw voertuig en hoe voorkom je dit.

Foto van schrijver: Jonas DaevelooseJonas Daeveloose

Bijgewerkt op: 3 dec 2024

De winter komt er aan dus de wegen komen opnieuw gladder. Om dit te voorkomen rijden de strooiwagens in de vroege uren uit om strooi zout over onze Belgische wegen te verspreiden. Maar wist je dat strooizout ook een grote keerzijde heeft? Strooizout is slecht voor onze wagens! In deze blog bespreken we kort wat strooizout met onze voertuigen doet en hoe we deze nadelen zoveel mogelijk kunnen voorkomen.

Wat doet strooizout met uw voertuig

Het effect van strooizout op auto’s

Strooizout heeft behoorlijk wat nadelen op de carrosserie en velgen van een auto.


  • Het bevordert roest - Op plekken waar de lak van de auto al wat beschadigd is, kan strooizout het roestproces behoorlijk versnellen. Ook mechanische componenten van ophanging en motor zijn hier gevoelig voor. Pekel, gecombineerd met vocht en vuil, zijn ideale omstandigheden om roest te kieren . Roest verkleint de levensduur van uw voertuig!

  • Het tast rubber en kunststof aan – Ook rubber en kunststof is gevoelig aan zout. Het zout vreet er gaten in, waardoor de slijtage van deze onderdelen flink versneld wordt.

  • Het tast sensoren aan – Zeker bij moderne wagens is dit zeer belangrijk. Strooi zout kan sensoren op hol doen slaan. Sommige sensoren zijn vrij gevoelig en kunnen dus ten onrechte allemaal lampjes doen branden in je dashboard.

  • Het zorgt voor vuile ruiten - Al dat opspattende zout zorgt ervoor dat je ruiten snel bevuild raken, wat weer zorgt voor verminderd zicht. Wie toevallig even geen ruitenwisservloeistof (natuurlijk met antivries!) bij zich heeft, zal bepaald niet veilig onderweg zijn. Check de ruitensproeiervloeistof in het reservoir regelmatig!

  • Het tast lak aan – Auto’s zien er in de winter vies uit en zijn bedolven onder een grauwe pekellaag dit wordt veroorzaakt door de combinatie van water, vuil en zout. Ook bij de lak vreet zout gaten. Zeker oudere voertuigen (waar de lak al wat meer vergaan is) zijn hier gevoelig voor.

  • Het tast velgen aan - Net zoals dat het geval is bij de lak, kunnen kleine beschadigingen aan de velgen snel uitgroeien tot veel grotere plekken dankzij strooizout. Het zout vreet zich simpelweg in de velgen.


Wat kan je doen tegen strooizout?

Zoals je ziet heeft strooizout heel wat invloed op de levensduur van uw voertuig. Om te voorkomen dat uw voertuig aangetast wordt zijn hier enkele tips om dit te voorkomen.


  • Wassen van voertuig – Het wassen van u voertuig op regelmatige basis is zeer belangrijk. De beste manier om al het zout en vuil te verwijderen is met een handwas, gebruik hierbij de dubbel emmer methode. Dit voorkomt dat zout niet terug op het voertuig terechtkomt. Vergeet zeker niet om de ophaningsdelen, bodem, velgen, rubbers, kunststoffen en binnenslagen mee te reinigen. Na de winter is het aan te raden om een deep clean van hele voertuig te doen. Hierbij wordt het voertuig van de grond gehoffen en de velgen verwijderd voor een betere toegang aan aan bodem en mechanische delen.

  • Bescherm je voertuig – Voertuigen kan je voor de winter zoveel mogelijk beschermen tegen deze omstandigheden. Dit kan door een wax, coating of PPF. (wil je meer weten over deze verschillende beschermingen blijf onze blog volgen) Sommige van deze beschermingen kunnen zelf aangebracht worden op de bodem en ophangingsdelen.

  • Verwissel velgen – Wanneer uw voertuig uitgerust is met een mooie dure set aluminium velgen is het aan te raden om voor de winter deze te wisselen met stalen velgen (al dan niet met winterbanden). Stalen velgen zijn in de eerste plaats een pak goedkoper dan aluminium velgen waardoor aantasting minder erg is. Deze velgen zijn vaak dik gelakt in het grijs of zwart, omdat dit dikker gelakt is heeft het zout meer moeite om hierdoor te vreten. Wil je toch op uw aluminium velgen blijven rijden dan is het aan te raden deze wekelijks te wassen.


Ook in de winter staat Car-Protec klaar om uw voertuig te voorzien van onderhoudsrenigingen


 
 
 

Comments


bottom of page